Top

Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders

  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
  • Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur | Stijn Reijnders
9,95

over de diepe indrukken die Dracula maakt...
 

Plaatsen van verbeelding. Media, toerisme & fancultuur
 

Iedereen kent wel een film, tv-serie of roman op hem of haar die een diepe indruk heeft achtergelaten. De personages en gebeurtenissen staan nog scherp voor de geest en je kunt de omgeving van het verhaal wel dromen. Wat als het nu eens mogelijk zou zijn om deze wereld zelf te betreden? Om op reis te gaan naar het rijk der verbeelding...

Steeds meer mensen uit verschillende landen zetten deze stap. Zij nemen geen genoegen met alleen de lees- of kijkervaring, maar gaan zelf op zoek naar de locaties van hun geliefd verhaal. Een bekend voorbeeld is de filmtrilogie Lord of the Rings, die duizenden fans naar Nieuw-Zeeland heeft gebracht. Andere voorbeelden zijn de ‘Inspector Morse Tour' in Oxford, de ‘Sex and the City Tour' in New York of fans van The Da Vinci Code in Parijs.

In dit boek wordt onderzocht wat deze ‘mediatoeristen' precies drijft. Waarom nemen zo veel mensen de tijd en moeite om de locaties van een verhaal te bezoeken? Welke gevolgen heeft dit mediatoerisme voor de inrichting en beleving van de desbetreffende plaatsen? En wat kan dit fenomeen ons uiteindelijk leren over de betekenis van verbeelding in onze huidige mediacultuur?

Om een antwoord te vinden op deze vragen heeft Stijn Reijnders drie jaar lang uitvoerig onderzoek verricht op diverse locaties in Europa. Hij sprak met toeristen, lokale omwonenden, auteurs en toerisme-professionals. Aan de hand van deze interviews en diverse andere onderzoeksmethoden wordt in dit boek een uniek perspectief geboden op een van de meest intrigerende ontwikkelingen binnen de hedendaagse toerisme-industrie.

Laat u meevoeren langs de mistige heuvels van Transsylvanië (Dracula), de tropische stranden van de Bahama's (James Bond) tot aan de eeuwenoude colleges van Oxford (Inspector Morse).

Kijk hier voor de inhoudsopgave.
 

Zie ook van Stijn Reijnders bij Uitgeverij Veerhuis:
Holland op de helling. Televisieamusement, volkscultuur en ritueel vermaak.

 



Verwachte levertijd: 1 dag
Reviews (0)
Stuur naar een vriend
@
@

Andere klanten kochten ook